Přečetl jsem si jak nejmenovaná hollywoodská hvězda dští oheň a síru, že v hollywoodských filmech v těch důležitých (mluvených) rolích převažují muži asi 2:1 a že je to vlastně spojené i s tám, že většina členů štábu jsou muži a že by se s tím něco mělo dělat. Protože když už pak ženská dostane roli, ta převaha chlapů ve štábu zařídí, že se v ní bude svlékat.

Jenže, když se nad tím člověk zamyslí (a ta slavná slečna, je-li ve středu dění, měla by to vidět na vlastní oči), tak pochopí, proč to tak z velké části je, a navíc že to tak zůstane. Dokonce, že to tak asi musí zůstat.

Takže nejdřív k té převaze mužských rolí. Tady je malá statistika celosvětové návštěvnosti filmů v nedávné dekádě rozčleněné podle jednotlivých nejčastějších žánrů. (Protože ji mám z hollywoodských zdrojů, trochu je podezírám, že okázale ignorují Bollywood, protože to je filmový svět sám o sobě, a asi by ukazoval úplně jiná čísla a úplně jiné žánry, ale to je samostatná kapitola.)

 

Žánr
 

Počet diváků v kinech
 

Podíl na trhu
Dobrodružné

6,392,072,379

22.01%

Komedie

6,663,949,507

21.73%

Akční

5,491,231,516

18.48%

Drama

5,163,302,854

16.50%

Thriller

2,526,995,001

8.50%

Romantická komedie

1,530,441,443

4.79%

Horror

1,381,415,792

4.54%

Muzikál

308,640,564

1.06%

Dokumentární

307,573,500

1.01%

Černá komedie

187,919,028

0.65%

Western

125,296,544

0.44%

Z tabulky vidíme, že žánry Dobrodružných a vysloveně Akčních filmů samy o sobě představují zhruba 40% veškeré návštěvnosti – a tedy i ekonomiky filmové branže. Jako podžánry tu najdeme různé sci-fi, fantasy, válečné filmy atd. Takže nejen Dunkirk nebo Piráti z Karibiku, ale i Vetřelec versus predátor, Smrtonosná past, Pán prstenů atd. Co to ale znamená? Jsou to žnáry které svou podstatou vyprávějí především o mužských hrdinech. Ano, vymyslíte Xenu bojovnici, ale těžko do historického válečného filmu. Naroubujete zamilovanou Elfku do Pána prstenů a tím víc vás uhodí do očí, jak je tam přišitá uměle a neústrojně. Tak to prostě je. Určité příhody se přihodí spíš fyzicky zdatným mužům a nebudete-li lhát a křivit přírodu, nic s tím nenaděláte.

Naproti tomu Romantické komedie, kde převažují ženské hrdinky, dělají necelých 5% návštěvnosti všech filmů. V ostatních žánrech je to celkem přirozeně zhruba půl na půl. Ale když to započítáte, dojde vám, že hlavních hrdinů prostě musí být víc mužských. Ne proto, že je to spiknutí, ne proto, že scénáristé neumějí jinak psát a režiséři a producenti jsou sexystičtí zlotřilci. Tohle je soud vynesený diváky. Diváci jsou těmi, kdo chce vidět především dramatické, akční filmy plné divočiny, výbuchů, kaskadérkých výkonů – a chtějí je uvěřitelné. Tedy s převažujícími mužskými hrdiny v nich.

Protože ta tabulka neukazuje plány, touhy, představy, ale realitu: Za tyhle filmy diváci byli ochotni utrácet za lístek do kina. Mezi námi, ten podíl akčních a dobrodružných filmů postavených na efektní vizuální stránce stoupá.

Mimochodem – rozsah svlékání žen ve filmech opět není důsledkem svévolných chtíčů režisérů a producentů, ale pečlivou kalkulací, na co budou diváci pozitivně reagovat a ve skutečnosti to zdaleka není tak zlé, jak ona hvězda ventiluje – s nahotou se tvůrci učí pracovat stále promyšleněji, a je-li ve filmech, tak v naprosté většině případů velmi účelně jako součást prostředků k vyprávění příběhu a jen nepovedené filmy ji používají bez toho implicitního smyslu. A v (dnes) prudérním a do jisté míry bigotním Hollywoodu tím spíš.

A co za kamerou? Jak je to s gender faktorem ve složení štábů velkých filmových produkcí? Asi tak jako na průměrné stavbě. Čím okázalejší výprava, tím větší podíl mužů.

Ne proto, že by se spikli, ale proto, že čím větší natáčení, tím větší % členů štábu netvoří profese umělecké, ale řemeslné. Elektrikáři a osvětlovači, zedníci, štukatéři, kováři, truhláři, tesaři atd. Vesměs lidé konající těžkou fyzickou práci. Proč asi ty padesátikilové lampy nenosí holky? fakt je to sexismus? A mezi ně patří většinou i kameramani a členové kamerové crew. To je většinou zase náročná fyzická práce. Natáčení filmu (30-50 dní) znamená sáhnout si na dno fyzických rezerv pro mnohé trénované muže. Mívám dost i po dvou dnech. Všimněte si, že typický kameraman má postavu desetibojaře a holky ho většinou i proto zbožňují.

Ano, já vím, že máme i vzpěračky, kulturistky a soudružky bušící sbíječkou do chodníku, zejména v Rusku jich bývalo hodně. Ale bavíme se o mužích a ženách? Muž není stavěný na to, aby rodil. Žena není stavěna na to, aby zdila, nosila trámy nebo filmovou kameru, která když se nastrojí, má pohodlně kolem patnácti kil a při švenkování musíte mít absolutně jistou a přesnou ruku.

Ano, ve štábu jsou i kostýmní výtvarníci / výtvarnice, maskéři a maskérky, ale ti to nemají šanci početně dohonit. Naopak v produkčním zázemí s velkou jistotou převažují ženy, ale ai ty celkové počty štábu nevychýlí na svou stranu. Ani scénáristky (kterých je docela dost).

Prostě filmový štáb bude převážně (co do počtu) mužským. Čím větší film, tím větší podíl mužů za kamerou bude, a velmi pravděpodobně čím dražší film, tím víc mužů bude i před kamerou. Nezmění to ani masívní feministické hnutí a soustředěný útok na všechny muže ve filmové branži.

10714 Celkem čtenářů 6 Dnes čtenářů
https://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2017/11/images.jpeghttps://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2017/11/images-150x150.jpegTomášEsejeFIlm a hudbaVšechny rubrikyfilm,filmový štáb,gender,žánryPřečetl jsem si jak nejmenovaná hollywoodská hvězda dští oheň a síru, že v hollywoodských filmech v těch důležitých (mluvených) rolích převažují muži asi 2:1 a že je to vlastně spojené i s tám, že většina členů štábu jsou muži a že by se s tím něco mělo dělat. Protože...Tomáš Houška - blog o hlavně budoucnosti, i když občas k ní docházíme přes historii