Situace v sociálních sítích podle mě dospěje k určitému zlomu a změně. Když srovnáme s mobilními operátory – pokud nás štve jeden, můžeme odejít k jinému, ale v zásadě to není klíčová změna. My stále můžeme volat svým kontaktům a jiní mohou volat nám. Ano, také tu přišel zlom, kdy operátoři museli připustit přenositelnost čísla a jak u toho řvali. V telefonních číslech tedy dneska můžeme měnit poskytovatele. V sociálních sítí změna „poskytovatele“ znamená úplné vyřazení ze sciálních kontaktů a dává majitelům sociálních sítí (příkladně Facebooku) obrovskou nekontrolovanu moc.

Představte si, že by v mobilním připojení přišel operátor, který by nám zprostředkoval komunikaci bezplatně, ale my bychom mu dali právo nechat se zavalovat reklamou a dovolit mu, aby zprostředkoval kontextové reklamní volání firem, které si to zaplatí, a co víc prodával obsah vašich telefonátů sý bchdním klientům. Pro představu: Voláte kamarádce, že chcete na dovolenou a těsně po telefonátu vás prozvoní agent cestovky se skvělou nabídkou. Možná byste to brali, možná ne, ale kdo by to nechtěl, přešel by jinam, aniž by ztratil možnost telefonovat si s klienty tohoto bezplatného operátora. Ale co kdyby takový bezplatný poskytovatel měl praktický monopol a změnou poskytovatele byste ztratili možnost volat si se všemi dosavadními kontakty?

Že je to moc šílené? Ale přesně takhle funguje třeba Facebook. Šmíruje každý náš krok, včetně messengerové komunikace, a podle toho s námi zachází. V tom lepším případě nám jenom servíruje reklamu. Ale také vyhodnocuje,  co je pro nás „správné“ a to nám otevře. Dávno už nevidíme veškerý obsah přidaný našimi přáteli a stránkami, ktré nás zajímají. Vidíme toho menšinu. Kterou, to určuje Facebook. Takže ve skutečnosti – naši představu o tom, co se děje v naší sociální bublině poskytovatel sítě vyloženě řídí. Vidíme ten obraz světa, který se Facebook rozhodl, že uvidíme.

A v mnoha případech mu to nestačí, a tak to, co se mu nelíbí, prostě smaže. Někdy smaže i celého uživatele. S neprůstřelným zdvodněním: Je to můj web, moje pravidla a vůbec, jste tu zadarmo, držte pusu! Běžně přitom porušuje svá vlastní pravidla. Ale i kdyby – jsou to pravidla, o kterých se nediskutuje. My, jako uživatelé, jsme jen jejich objektem. Zbožím. Bez jakékoli možnosti dovolání se.

Kdyby existovala možnost opustit Facebook, ale zůstat v kontaktu se svou komunitou – prostřednictvím jiného rozhraní  – dávno by spousta uživatelů Facebooku utekla jinam. Nedělají to proto, že sociální síť není ta firma, nebo software, jsou to především a především lidé, které používání sociální sítě spojuje. Nechtějí o ně přijít – a to je nutí zůstat.

Vzpomenete, jaký boj byl, když do ČR přicházely mobilní telefony a tehdy monopolní Telekom se s tím měl smířit? Bylo to velmi tvrdé (mimochodem první konkurenci – Eurotel – okamžitě koupil a zuby nehty se snažil svůj monopol udržet) a dodnes pamatuju na několik kamarádů, kteří argumentovali, jak je nespravedlivé a špatné provést státní regulaci a donutit (nejdříve Telekom, později další poskytovatele), akceptovat, že existuje konkurence a mají povinnost uvolnit komunikaci i mimo vlastní síť.

(Ano, zažili jsme to i jinde – při boji o konkurenční prostředí prodejců eletřiny, proběhlo to na drahách, kdy stát oddělil SDŽC a ČD, jakkoli nedůsledně). A vpodstatě podobný boj se odehrál (a odehrává) v oblasti kompatibility dat z jednotlivých aplikací – třeba používání ODT formátu místo DOC a mohli bychom jmenovat dál a dál.

V oblasti sociálních sítí podle mě nutně musí přijít obdobná revoluce. Nejdřív, pravděpodobně na základě nějaké regulace a donucení, vlastníci sociálních sítí budou muset data vkládaná uživateli otevřít nějakým systémem „open data“ a oddělit uložení dat od poskytování rozhraní. (Pro přátele ankapisty: Ne, opravdu se na tom láskyplně sami od sebe nedohodnou majitelé těch současných sítí, a ne, to co tu nyní je, není svobodné tržní konkurenční prostředí.) To znamená, že bude nějaká třetí neutrální strana pečující za úplatu o data, resp. jejich klíčovou část, a pak poskytvatelé rozhraní sociálních sítí, které si do těchto dat na základě souhlasu majitele dat (uživatele) budou sahat.

A co kdyby ta data nebyla nikde centrálně, ale každý uživatel by je měl na vlastním cloudu, pod svou plnou kontrolou a plně určoval, pro co a jak si sáhne který poskytovatel rozhraní? Tam směřujeme. Data si necháme pod vlastní kontrolou a budeme jen vybírat přes které rozhraní k nim budeme přistupovat.

Ty současné sítě se promění a ty velké firmy nwbudu kralovat nad sítí ani soustřeďvat data na svých serverech, ale budu poskytovat uřivatelské rozhraní. Dokonce ani není jisté, jestli přes webový prohlížeč, jako to dělají dnes, a nebudou k tomu místo toho vytvářet „tenké“ apky podobně jako pro mobilná telefony. A určitě budou jednotlivá rozhraní poskytovat i služby přesahující rámec „open data“ souboru, které budu charakter a kvalitu služeb v konkurenčním boji odlišovat. Ale uživatel bude moci změnit poskytovatele „připojení“ do sociální sítě. Pro lapidární představu – přes třeba Google+ by mohl zůstat v obousměrném propojení s uživateli Facebooku. Možná ne všech služeb Facebooku, ale ta důležitá data by sdílet mohli společně. Ta skutečná sociální síť by přestala být fixovaná na poskytovatele rozhraní.

Možná mi řeknete, že to už přece někdo vymyslel a technologie pro to existují. Ano, asi ano. Ale technologie nestačí. Je třeba vybourat vrata pro jejich vstup a donutit majitele těch dosavadních sítí je akceptovat. Stejně jako jsme donutii poskytovatele telefonního připojení.

Víte, co všechno se změní a jaký cvrkot kolem toho bude? A jak silná politická síla s mezinárodním dosahem bude muset přjít, aby to prosadila?

Máte pravdu, tohle neprojde snadno a bude to krvavý boj, protože současný stav je výrazně vychýlený v neprospěch uživatelů, zatímco ten, který popisuju to narovná do klasického klientského konurenčního obhodního vztahu. Tedy významně omezí monopolní chování některých majitel sociálních sítí. Nečekejme, že se jim to bude líbit. Ale taková změna je podle mě nevyhnutelná. Ať přijde co nejdříve!

 

9903 Celkem čtenářů 6 Dnes čtenářů
https://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2019/01/google-plus-dalsi-socialni-sit.jpghttps://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2019/01/google-plus-dalsi-socialni-sit-150x150.jpgTomášEsejeSpolečnostVšechny rubrikySituace v sociálních sítích podle mě dospěje k určitému zlomu a změně. Když srovnáme s mobilními operátory - pokud nás štve jeden, můžeme odejít k jinému, ale v zásadě to není klíčová změna. My stále můžeme volat svým kontaktům a jiní mohou volat nám. Ano, také tu přišel zlom,...Tomáš Houška - blog o hlavně budoucnosti, i když občas k ní docházíme přes historii