Premiér Babiš se nechal slyšet, že nikde jinde nedostávají soukromé školy dotace z veřejných zdrojů a že stát soukromé školy nepotřebuje, protože má dost vlastních. Je dobře říci naplno, že první část tvrzení je čistá lež, jejíž šíření je buď věcí absolutní neznalosti nebo zlého úmyslu, druhá část tvrzení je pak úplným nesmyslem. Obě dokazují, že o školství opravdu nemá nejmenší tušení.

Patříme k zemím, kde je nejnižší podíl nestátního školství a současně patříme k menšině zemí, které různým způsobem diskriminují školy, jejichž zřizovatelem jsou soukromé osoby. Většinu laiků překvapí, že u nás žádné státní šoly nemáme. Většinu základních škol zřizují obce, většinu středních škol pak kraje. Takže stát jako takový žádné kapacity nemá. A žádné mít nemá. Stát se do vzdělání vůbec nemá montovat. Je tu od toho, aby zajistil financování vzdělání tak, aby bylo dostupné pro celou populaci, ale jeho úkolem není vytváření vzdělávacích plánů a strategií a už vůbec ne provozování ani řízení škol.

Když už je řeč o financích, bylo by dobře připomenout, že v rámci zemí OECD se Česká republika zavázala dávat na oblast vzdělávání alespoň 6% HDP. Rozumějme, že nejde o absoutní částku, ale o díl toho, co naše ekonomika vytváří. Za situace, kdy se státní rozpočet na HDP podílí asi 35%, to dělá asi 17% rozopčtu. Tedy za rok 2016 to mělo být zhruba 218 miliard. Realita byla asi 140 miliard. Tedy jen asi 3,7% HDP. A čtenář by měl slyšet i fakt, že k nim jsme sestupnou tendencí doklouzali za uplynulých osm let vlády levice. Ano, naši vzdělávací soustavu jsme prakticky odepsali. Nefinancujeme ji, zavádíme, přikazujeme a rušíme monstrprojekty jako státní maturity nebo „inkluzi“, jež mimochodem s opravdovou inkluzí nemá nic společného a jen ten projekt jen zprznil jeden původně odborný pojem se značně odlišným obsahem.

financování škol

Naše vláda svým občanům dluží každoročně skoro 70 miliard, které se zavázala dát na vzdělání, a nedává je tam. Dává je do řepky, do absurdních a nesmyslných dotací, do stejně pitomých investičních pobídek, do marketingových šíleností typu „Třeboňský kapr“, „Značka Klassa“ atd. Do každoročního nakupování aut, mobilů a nábytku na všech ministerstvech (schválně, kolik peněz se takto promrhá tyto vánoce, hádejte), protože přece to nevrátíte do rozpočtu! Za minulé vládní období stát nabobtnal o 30.000 úředníků, jejich mzdy si také můžete spočítat. Nebo dotace solárníkům, jejichž majitelé sídlí v offshore lokacích a jistě nejsou vlastnicky spojeni s politiky, kteří jim ty dotace schválili.  A zástup přímořízenek (většinou bez problému okamžitě zrušitelných, aniž by je někdo postrádal), „neziskovek“ přisátých na stát, počánaje fotbalovými svazy a pokračuje přes organizace tak absurdní, že až na jejich seznam a výši dotace narazíte, nebudete věřit. Těch 70 miliard se v rozpočtu najde během krátké bilance jen těch největších excesů.

Mimochodem, jak si stojí jiné země? Průměr OECD je 5,1%, protože na rozdíl od vlád hloupých, které svůj rozpočet prožerou a rozdají v dotacích – jako je Česká republika – jsou tu země, které na vzdělání dávají více – a to i přes 7%. ČR se mírou ignorování vzdělání řadí až na chvost evropských států, za řadu zemí třetího světa.

A to i v parametru, o kterém byla řeč na počátku – jaký díl školství u nás tvoří školy soukromé, jak je vzdělávací soustava pestrá. Protože jasně platí – čím dynamičtější země s větším potenciálem rozvoje a úspěchu, tím větší pestrost, tím větší díl nestátního školství, a tím větší pravděpodobnost, že při financování škol se nebude přihlížet ke zřizvateli, ale výhradně ke kvalitě. Protože veřejné peníze přísně vzato vůbec netečou soukromým školám, ale jsou podporou vzdělávání žáků, kteří jsou všichni občany ČR – a tedy mají ústavní právo na rovné zacházení a rovnou podporu vzdělávání. Situace, kdy školy zřízené obcí nebo krajem dostávají finance podle jiného klíče než školy církevní a podle jiného než školy soukromé necírkevní je vyloženě protiústavní, nemluvě o tom, že je nemravná.

Že prapor boje proti soukromým školám zdvihl oligarcha, jehož soukromé podnikání stojí a padá s mnohamiliardovými, zhusta podvodně získávanými, dotacemi od státu a EU, jen dokládá, jak moc je celý tento postoj chucpe.

pluralití vzdělávací systém

SaveSave

SaveSave

SaveSave

16679 Celkem čtenářů 2 Dnes čtenářů
http://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2017/12/babišstrips1-586x1024.jpghttp://sedmavlna.cz/wp-content/uploads/2017/12/babišstrips1-150x150.jpgTomášSpolečnostVšechny rubrikyVzdělání a vzdělávací politikadotace,školská politika,soukromé školy,vzděláníPremiér Babiš se nechal slyšet, že nikde jinde nedostávají soukromé školy dotace z veřejných zdrojů a že stát soukromé školy nepotřebuje, protože má dost vlastních. Je dobře říci naplno, že první část tvrzení je čistá lež, jejíž šíření je buď věcí absolutní neznalosti nebo zlého úmyslu, druhá část tvrzení...Tomáš Houška - blog o hlavně budoucnosti, i když občas k ní docházíme přes historii